X
تبلیغات
botanist

botanist
medical plant
لینک دوستان

کرفس وحشی

 

نام علمی : apium graveolens

 

apiaceae : نام خانواده

 

 کرفس وحشی گیاهی است دوساله ، ریشه آن کوتاه ، عمودی وضخیم است .ساقه علفی آن ریشه دار،توخالی وبلندای آن 30 تا 90 سانتیمترمیباشد.برگهای آن شبیه برگهای جعفری ودارای بریدگی عمیق مرکب ازچند برگچه می باشد. رنگ برگها سبزتیره  وگلهای آن سفید مایل به سبز می باشد که درانتهای شاخه گلدهنده به صورت مجتمع ظاهرمیشود، میوه آن تخم مرغی شکل است.

کرفس وحشی به صورت خودرو درایران و هچنین خوانسارمیروید . تکثیراین گیاه ازطریق کاشت بذربه شیوه زیر امکانپذیرمی باشد:

نحوه کشت کرفس کوهی

زمین مورد نظرجهت کشت به علت چندساله بودن گیاه باید غنی ازمواد غذائی (کود)باشد.پس ازکوددهی وآماده سازی زمین ، آن را به صورت جوی وپشته شکل می دهیم، به نحوی که ارتفاع پشته حداقل 30 سانتیمترباشد.روی پشته به فواصل 30 تا 40 سانتی مترچاله هائی به عمق یک بند انگشت (2تا3سانتی متر) ایجاد کرده ودرهرچاله 5تا6 عدد بذرکشت می شود.زمان کشت اواخرپائیزقبل ازشروع بارندگی های پائیزه می باشد. باتوجه به دوره چند ساله بهره برداری کرفس لازم است دراین مدت مورد حفاظت قرارگیرد.

خواص کاربرد

کرفس وحشی ازنظرطبیعت طبق رأی حکمای طب سنتی گرم وخشک است. ریشه آن سیاه رنگ با ریشک های درازباریک که کاملا مصرف میشود وازنظرخواص دارویی ازسایراعضای آن قویتراست وپس ازآن تخم آن که ازنظرخواص دردرجه بعدی قراردارداستفاده می شود.

 

به طورکل خواص کرفس شامل موارد زیرمی باشد:

1-                       کاهش فشارخون

2-                       رفع اضطراب وبی خوابی

3-                       کاهش قند خون

 

تخم کرفس واسانس روغنی کرفس ازمواد غیرسمی هستند ودرلیست سازمان نظارت برخوراک ودارودرامریکا درردیف مواد گیاهی بدون زیان قرارداده شده اند. بنابراین به استثنای زنان باردارومادران شیرده وکودکان زیر2سال بقیه افراد می توانند ازفراورده های کرفس درحد مجازاستفاده کنند واگردرجریان مصرف ناراحتی هایی ازقبیل اسهال یا اختلال معده ایجاد شد مقدارمصرف را کاهش داده یا قطع کنند.

 

 

چای قرمز از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند

محققان اعلام کرده اند چای قرمز حاوی موادی است که در بدن مشابه انسولین عمل کرده و از بروز دیابت جلوگیری می کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از نچرال نیوز  ،  چای قرمز تاثیراتی مشابه پروتئین موجود در انسولین در بدن دارد و مصرف آن می تواند از بروز دیابت جلوگیری کند.

تاثیر مصرف چای قرمز در بدن مانند وارد کردن انسولین مصنوعی و ماده ای شبیه انسولین بوده و از افزایش قند خون جلوگیری می کند.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که مصرف چای می تواند از بروز بیماریهایی نظیر بیماریهای مزمن قلبی و سرطان جلوگیری کند اما در تحقیقات اخیر مشخص شد تاثیرات مفید آن بر متابولیسم و تنظیم قند خون نیز قابل ملاحظه است.
همچنین به دلیل کاهش تحرک و افزایش وزن، بیماری دیابت در سراسر جهان رو به افزایش است و از آنجایی که بر آورد می شود تا سال ۲۰۳۰ مبتلایان به دیابت به ۳۵۰ میلیون نفر برسد آگاهی از تاثیر چای قرمز بر بدن می تواند مفید باشد.


 

بهترین غذاهای شادی آور

مواد غذایی که باعث می‏شوند احساس خوبی داشته باشید

با پیشرفت علم، ارتباط بین سلامت روح و روان با نوع غذا و نوشیدنی اثبات شده است، ولی با این همه برای درمان مشکلات روانی، بیشتر از داروهای روان درمان استفاده می شود.

 

در حالی که به جای دارو، می توان از جایگزین های آن مثل غذا که هم در دسترس تر و هم مناسب تر است، استفاده کرد.

هر یک از افراد در زندگی روزمره خود با نشیب و فرازهای احساسی روبرو هستند؛ مثل شادی و غم، رضایت و ناامیدی، خنده و گریه.

 

به وسیله پنج گروه مواد غذایی زیر می توانید با استرس و افسردگی بجنگید و سرحال و شاد شوید:

* گروه اول: پرتقال، لیمو و سایر مرکبات

ماده مغذی شادی‏آور در این گروه : ویتامین C

ویتامین C با کاهش مقدار هورمون‏های استرس‏زا در بدن، باعث می‏شود بهتر با استرس مبارزه کنید.

اگر به طور منظم مقادیر زیادی از این مواد غذایی را استفاده کنید، در شرایط دشوار و سخت، احساس آرامش خواهید کرد.

* گروه دوم: آجیل

مواد مغذی بهبود دهنده‏ی حال در این گروه : ویتامین E و آرژینین (یک نوع اسید آمینه) و منیزیم.

خوردن یک مشت آجیل شما را سیر و سرحال می‏کند، زیرا آجیل دارای اندیس گلیسمی کمی است، یعنی با جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون، باعث نوسانات خلقی و بدحالی شما نخواهد شد.

شاید به نظر برسد آجیل به دلیل داشتن چربی بالا، خوراکی ناسالمی است، ولی در حقیقت برای سلامتی بدن مفید است.

* گروه سوم: سبزیجات سبز برگی شکل

ماده مغذی نشاط‏آور در این گروه : اسید فولیک (فولات)

تحقیقات نشان داده که اسید فولیک موجود در سبزیجات سبز برگی شکلمثل کلم، کاهو، اسفناج، کرفس و ... افسردگی را کاهش می‏دهد. حتی جریان خون را به سمت مغز بهبود می‏بخشد.

اگر از این نوع سبزیجات خیلی کم بخورید، اسید فولیک کمی دریافت خواهید کرد، پس سعی کنید روزانه مقادیر بیشتری از سبزیجات سبز برگی شکل را استفاده کنید، یا یک مولتی ویتامین حاوی اسید فولیک را مصرف کنید.

* گروه چهارم: ماهی‏ها

مواد نشاط‏آور در این گروه : اسیدهای چرب امگا 3

اسید‏های چرب امگا 3 موجود در ماهی‏ها به خصوص ماهی‏های چرب، مثل سالمون، ماهی آزاد دریای خزر و ساردین، با کاهش خطر بروز افسردگی و کمبود حافظه در اثر افزایش سن باعث می شوند سرحال و شاداب باشید. به خصوص در کاهش افسردگی خیلی موثرند.

* گروه پنجم: آلبالو و گیلاس خشک

مواد بهبود دهنده حال در این گروه : پتاسیم، منیزیم و ویتامین C

تمامی این مواد مغذی، استرس را کاهش می‏دهند.

آلبالو و گیلاس خشک همچنین، مغز شما را سالم نگه می‏دارند، زیرا دارایآنتی‏اکسیدان‏هایی مثل ویتامینC  هستند و از آسیب سلول‏های مغزی که منجر به ایجاد مشکلات یادگیری و کمبود حافظه می‏شود، جلوگیری می‏کند.

نوشته شده توسط : دکتر نیره ولد خانی -  کارشناس علوم تغذیه

[ شنبه چهاردهم فروردین 1389 ] [ 22:14 ] [ zohreh jafari ]
درباره وبلاگ

کتب مدیر:روشهای آزمایشگاهی در زیست شناسی گیاهی-
اطلس ساختار گیاهی
سرشناسه : جعفري، زهره ، عنوان و نام پديد آورد : روشهاي آزمايشگاهي در زيست گياهي/ زهره جعفري، ناصر حسيني.
مشخصات نشر : اراك: دانشگاه آزاد اسلامي (واحد اراك)، انتشارات علمي، 1389
مشخصات ظاهري : 149 ص.:مصور،جدول.
فروست : انتشارات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراك ؛ 153
موضوعات وب
امکانات وب